Kétnapos nemzetközi konferencia a fogyasztói tudatosság témakörében

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2015. június 18-19. között nemzetközi konferenciát szervezett „A tudatos fogyasztás jelene és jövője - lehetőségek és kihívások a fogyasztóvédelem területén” címmel.

Kara Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkára a konferencián elmondta, hogy a fogyasztóvédelem jövőképe a tudatos és fenntartható fogyasztáson alapuló társadalom elérése. Hozzátette, hogy az ilyen társadalom a fogyasztói bizalmon és a tisztességes piaci működésen alapul, továbbá a jól tájékozott fogyasztó, a jogkövető vállalkozások, valamint a hatékony jogi környezetet biztosító erős hatóság kölcsönös együttműködése jellemzi.

Az államtitkár beszélt arról is, hogy a békéltető testületek erősítésével kapcsolatban az elmúlt napok parlamenti eseményei optimizmusra adnak okot, úgy látszik, hogy munkájukat és küldetésüket minden politikai szereplő fontosnak tartja. Hozzáfűzte, szerencsésnek tartaná, ha a testületek sokkal jobban elérhetőek lennének a világháló segítségével.

Dr. Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért, ifjúságpolitikáért és sportért felelős uniós biztos hangsúlyozta, hogy a fogyasztóvédelem nem csak a polgárokat védi, hanem hozzájárul a gazdaság egészségesebb működéséhez is. Elmondta azt is, hogy az európai szintű fogyasztóvédelem már 40 éves, és az évfordulóhoz kapcsolódóan Magyarország is részt vesz abban a 14 tagállamot felölelő mozgalomban, amelyet a Bizottság kifejezetten a tudatos vásárlás és a fogyasztóvédelmi jogok megismertetésére használ fel. A tagállamokban évente 50-60 ezer fogyasztóvédelmi ügy van - naponta 150-200 üggyel találkoznak európai szinten -, és évente mintegy 2500 termék uniós piacra való bejutását akadályozzák meg vagy vonnak ki onnan fogyasztóvédelmi problémák miatt.

A biztos hangsúlyozta továbbá, a fogyasztóvédelem hozzájárul a gazdaság egészségesebb működéséhez, a polgárok védelme egyben a piacgazdaságba vetett bizalmat is erősíti, amivel hozzájárul a társadalmi stabilitáshoz. A Bizottság számos kezdeményezést tett, ami erősíti a fogyasztók biztonságát, így az európai társadalmak biztonságát - fejtette ki.

Koszorús László, az NFM fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára köszöntőjében kiemelte, hogy az állam kiáll a fogyasztók jogaiért. A szaktárcán belül 2014-től külön helyettes államtitkárság jött létre, amelynek feladata, hogy szorosabbra fűzze az állam és a fogyasztók közötti kapcsolatot, erősítse a fogyasztóvédelmi hatóság fellépését, segítse a békéltető testületeket és a civil szervezeteket.

A helyettes államtitkár elmondta azt is, hogy három pályázati forrás, a KEOP és az ÁROP pályázat keretén belül 350-350 millió, míg a TÁMOP-ban 500 millió forint áll rendelkezésre a terület fejlesztésére.

Dr. Juhász Miklós a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a konferencián ismertette, a Gazdasági Versenyhivatal működésének fogyasztóvédelmi aspektusait. Az elnök kiemelte, hogy a versenyhivatalnak és a fogyasztóvédelmi hatóságnak feladatai a fogyasztókat érintő területeken lefedik egymást. A két hatóság közötti jó együttműködés biztosítja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat felszámolását, és a fogyasztók védelmét.

A konferencia első napja dr. Szente István, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főigazgatójának előadásával zárult. A főigazgató kiemelte, hogy egy jól működő nemzetgazdaság kiépítéséhez elengedhetetlen a tudatos fogyasztói társadalom megléte, ahol is a fogyasztók kellő ismeretekkel rendelkeznek jogaikról, a vállalkozások ösztönözve vannak a jogkövető magatartás folytatatására, illetve visszásságok esetén egy „erős” fogyasztóvédelmi szervezetrendszer áll a háttérben.

----

A konferencia második napján a szakmai konzultáció keretében nemzetközi szakemberek részvételével három panelbeszélgetésre került sor.

A szakmai programot az Európai Bizottság Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatóság Fogyasztói Igazgatóságának szaktanácsadója, Molnár Tamás nyitotta meg. Előadásában felvázolta az egységes digitális piac két fő célját: a vásárlói bizalom növelését és a vállalkozóbarát környezet megteremtését, de megjegyezte, hogy a célok elérése érdekében számos akadályt kell leküzdeni. Kiemelte többek között, hogy jelenleg a magyar fogyasztók több mint fele jobban bízik a hazai piacban, ezen kívül a fogyasztók az online vásárlás hátrányaként értékelik a szállítási díj költségességét, a szállítási idő elhúzódását és a gyakran nehézségekbe ütköző jogérvényesítést. Az előadó hangsúlyozta, hogy a fogyasztói bizalom megerősítésében játszik fontos szerepet többek között az a kampány, amelyet az Európai Bizottság a tudatos vásárlás és a fogyasztói jogok jobb megismerése érdekében indított.

A megnyitó beszédet követő első panelbeszélgetés a digitális belső piaci stratégiában rejlő új kihívások és lehetőségek köré épült Molnár Tamás moderátori közreműködésével. A kerekasztal-beszélgetésben Dr. Szilágyi Pál, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem docense, dr. Ádám Szilveszter, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság főosztályvezető-helyettese, valamint a magyarországi Európai Fogyasztói Központ igazgatója, dr. Kriesch Attila vettek részt.

A második, „A fogyasztóvédelmi ismeretek oktatása, legjobb gyakorlatok és tudatosságnövelő intézkedések” címet viselő panelbeszélgetés moderátora a Svéd Fogyasztóvédelmi Ügynökség vezetője, a svéd fogyasztóvédelmi ombudsman, Gunnar Larsson volt. Bevezető előadásában a szakember a gyermekek és fiatalok tudatos fogyasztóvá nevelésének szükségességét hangsúlyozta. A meghívott nemzetközi szakértők, így a németországi Gemeinschaftsschule Wilster tanára, Dorothea Venzke, a Verbraucherzentrale Schleswig-Holstein e.V. nevű német szervezet fogyasztói tanácsadója, Selvihan Koç, valamint Dr. Gulyás Emese, a Tudatos Vásárlók Egyesületének elnöke és dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövegségének kommunikációs igazgatója a fogyasztóvédelmi oktatással kapcsolatos szakmai tapasztalataikat és a „legjobb nemzeti gyakorlatot” osztották meg a közönséggel.

A konferencia harmadik panelbeszélgetése a határon átnyúló fogyasztóvédelmi együttműködés kihívásairól szólt. A beszélgetést Piotr Adamczewski, a lengyel Office of Competition and Consumer Protection hivatalvezetője moderálta, aki bevezető előadásában a tagállamok közötti fogyasztóvédelmi együttműködés céljából létrehozott CPC Hálózat tevékenységéről beszélt.

A paneltagok, dr. Aranyi Péter, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Stratégiai Kabinetjének főosztályvezetője, Jolanda Girzl, Svédország Európai Fogyasztói Központjának igazgatója, dr. Grimm Krisztina, a Gazdasági Versenyhivatal Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője és Petra Pisova, a Slovak Trade Inspection szakértője bemutatták saját nemzeti szervezetük nemzetközi fogyasztóvédelmi együttműködéssel kapcsolatos tevékenységét és eredményeit.

 

 

Forrás: MTI/Kormany.hu/NFH

Fotó: Bartolf Ágnes/NFH

 

 

 

 

 

Share on Tumblr