Aranyi Péter

Piacfelügyeleti és fogyasztóvédelmi együttműködés a Magyar–Szerb GVB keretében

2016. március 17-18. között Budapesten tartotta nyolcadik ülését Magyarország és a Szerb Köztársaság Gazdasági Együttműködési Kormányközi Vegyes Bizottsága (továbbiakban: GVB), amelyre a két ország között 2005-ben létrejött Gazdasági Együttműködési Megállapodás értelmében került sor.

A GVB legfőbb célja a két ország közötti befektetések ösztönzése és a gazdasági kapcsolatok élénkítése, amely célok elérését támogatja a piacfelügyelet és fogyasztóvédelem területén folytatott kétoldalú együttműködés erősítése is. Az NFH a fentiekre tekintettel kiemelt figyelmet szentel a Magyar–Szerb GVB tevékenységében való részvételnek is, így képviseltette magát annak múlt heti ülésén.

Labor az online fogyasztói jogokért

Miközben az életünk jelentős része a virtuális térben zajlik, jellemzően óvatlanok és védtelenek vagyunk az interneten. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság uniós projektek tapasztalata alapján állította fel önálló internetes laboratóriumát, hogy felvehesse a harcot az online jogsértések ellen. A több mint 11.000 euróval támogatott SECIR projekt kockázatmentesebb online jövőt vetít előre.

Ki ne foglalt volna már szállást valamelyik árösszehasonlító oldalon, vagy olvasgatott véleményeket vendéglátóhelyekről egy ünnepi vacsora tervezgetésekor? Ha itthon még nem is tömegesen, de egyre többen vásárolnak terméket, szolgáltatást a weben, a kuponos akcióktól pedig talán még egy visszafogottabb digitális fogyasztó is elgyengül. Olyan gyorsan váltak a hétköznapok részévé az újabb és újabb online megoldások, hogy nem csak a fogyasztók vannak lemaradva felkészültségben fényévekkel, a hatóságoknak is tetemes hátrányt kell behozniuk.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) évek óta brüsszeli forrásból is támogatott uniós szakértői cserékkel, tanulmányutakkal, projektmunkával dolgozik azon, hogy begyűjtse és mielőbb átültesse az online jogsértések kivédésére, megelőzésére és büntetésére vonatkozó legjobb uniós gyakorlatokat itthon is. – Eleinte megfigyelőként vettünk részt olyan projektekben, amelyekben a digitális kor kihívásaira keresték a választ a partnerek fogyasztóvédelmi hatóságai – mondja a NFH főosztályvezetője, dr. Aranyi Péter, hozzátéve: – Fokozatosan haladtunk előre. A következő projektben már részt vettünk egy közös internetes vizsgálati kézikönyv kidolgozásában. A cél ugyanis közös: minden tagállam érdeke, hogy fogyasztóvédelmi hatósága le tudjon ásni az internet sötét bugyraiba.

Európai Uniós fejlesztés kapcsán közös panaszstatisztikai rendszer kidolgozása a cél a fogyasztóvédelmi szakterület terén

A fogyasztóvédelem területén működő állami és társadalmi szervezetek mindegyike végez a saját működési területén ügyfélszolgálati tevékenységet. Azonban ezen panaszok, kérelmek, beadványok, megkeresések tartama alapján levont következtetések ritkán találkoznak egymással, így összevetésük – például egy egységes országos panasztérkép létrehozásának céljából- nehézségbe ütközik. Figyelemmel arra, hogy míg az egyes állami intézmények panaszkezelési folyamata jogszabályban rögzített rendszerben zajlik, addig a civil szervezetek és a békéltető testületek vonatkozásában számos átfedés feltételezhető. A fentiek okán időszerűvé vált a panaszok és egyéb beadványok azonos platformon való áttekintés lehetőségének megteremtése.

A célnak megfelelően az Államreform Operatív Program keretében megvalósuló „A fogyasztóvédelmi intézményrendszer szervezeti működésének fejlesztése” című kiemelt projekt keretében egységes panaszstatisztikai rendszer kidolgozása van folyamatban. A feladat megvalósítása érdekében 2015. május 14-én kiemelt fontosságú, alappilléreket lefektető kerekasztal megbeszélésre került sor a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) konzorciumi partnersége keretében a pályázat kedvezményezettje, az Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) képviselőjének részvételével, valamint a fogyasztói panaszkezeléssel érintett szervezetekkel, azaz piacfelügyeleti hatóságokkal, kormányhivatalok fogyasztóvédelmi szervezeti egységeivel, békéltető testületekkel, valamint fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületekkel.

Román-magyar szakmai találkozó Bukarestben

Mivel a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számára kiemelt fontossággal bír a szomszédos országokkal való szoros szakmai együttműködés kialakítása és megerősítése, így 2015. április 16. és 17. között Bukarestben újabb bilaterális találkozóra került sor a román társhatósággal.

A találkozón Koszorús László helyettes államtitkár úr ismertette az NFM fogyasztóvédelmi feladatköreit, illetve a tárca eddig elért eredményeit és jövőbeli elképzeléseit. Az NFH képviseletében, dr. Szente István mb. főigazgató úr beszélt az NFH szervezetéről, tevékenységéről, továbbá 2014. évi eredményeiről és jövőbeni feladatairól. Dr. Aranyi Péter a magyar és román hatóság között meglévő együttműködés továbbfejlesztésére irányuló javaslatokat fogalmazta meg, amelyben – többek között – a közös nemzetközi projektekben való együttműködés lehetőségére és a határon átnyúló fogyasztóvédelmi ügyek hatékonyabb intézésére hívta fel a figyelmet.

Bilaterális szakmai találkozó a szerb-magyar partnerségi viszony megerősítése érdekében

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság számára kiemelten fontossággal bír a szomszédos országokkal való szakmai együttműködés megerősítése, e nemzetközi relációk tekintetében a tárca és a hatóság feltett szándéka gyakorlatorientált, kölcsönös párbeszéden alapuló kooperáció kialakítása és fenntartása. A nemzetközi partnerkapcsolatok alakításának másik fontos aspektusa, hogy Magyarország Európai Uniós tagsága során szerzett tapasztalatokból minél többet tudjon átadni a még csatlakozás előtt álló, főként nyugat-balkáni partnereinek.

Ezen törekvések együttesen érvényesültek 2014 novemberében Bosznia-Hercegovinában folytatott szakmai konzultáció során, illetve aktuálisan a szerb-magyar fogyasztóvédelmi kapcsolatok ápolása tekintetében is.

Újabb eredmények a török-magyar stratégiai partnerségi együttműködés keretében

Közel két éves múltra tekint vissza a török és a magyar fogyasztóvédelem közötti együttműködés. Az eddig is intenzív kooperáció a jövőben még szorosabbá és gyakorlat-orientáltabbá válik köszönhetően a Török Köztársaság Vámügyi és Kereskedelmi Minisztériuma által kezdeményezett és támogatásra érdemesnek talált „Consumer Academy” elvevezésű Erasmus Plus KA2 projektnek.

Szakmai workshop Bosznia-Hercegovinában

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkársága a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal (NFH) együttműködésben komoly hangsúlyt kíván fektetni a szomszédos és régióbeli országok társszervezeteivel folytatott szakmai együttműködések kialakítására, illetve elmélyítésére.