szavatosság

Nem tetszik a frizura, ki kell-e fizetnem?

Mi történik, ha fodrász nem az általunk megálmodott frizurát készíti el? Ha a kozmetikus által elkészített smink nem tetszik? Ha a tükörbe nézve elégedetlenek vagyunk a szépészeti beavatkozás eredményével? A Budapesti Békéltető Testülethez a fogyasztók több alkalommal adtak be olyan kérelmet, melyben hasonló kérdéseket tettek fel. Amikor fodrászhoz vagy kozmetikushoz megyünk arra vágyunk, hogy szebben jöjjünk ki az üzletből, mint ahogy bementünk. Azonban sok olyan helyzet állhat elő, amikor elégedetlenek vagyunk a végeredménnyel.

Jótállás és szavatosság – tegyük rendbe a fogalmakat!

A fogyasztók, de sokszor a vállalkozások is felteszik a kérdést a hatóságnak, hogy mi a különbség a szavatosság és a jótállás között, egyáltalán hogyan viszonyulnak egymáshoz. Nincsenek tisztában a garanciális eszközök nyújtotta lehetőségekkel, ezért sokszor nem is élnek vele. Érdemes tehát tisztázni a köznapi értelemben vett szavatosság és garancia (jótállás) fogalmának, jogszabály nyújtotta védelmi eszköznek egymáshoz való viszonyát.

Őszi cipővásárlás – jó tanácsok előtte és utána

K Ö Z L E M É N Y

A cipő élettartamát több tényező is befolyásolja. Annak érdekében, hogy ne csak a vásárlásnak örüljünk, hanem hosszútávon is viselhessünk egy-egy darabot, nem árt már vásárlás előtt tájékozódnunk néhány tulajdonságáról. Mit tehetünk azonban, ha már megvan a cipőnk, viszont később kiderül, hogy mégsem volt olyan jó vétel? Mennyi ideig vihetjük vissza? Mikor kinek kell bizonyítania? Milyen szavatossági jogok közül választhat a fogyasztó? Közleményünkből egyebek mellett ezekre a kérdésekre is választ kaphat.

Garázsvásárok – tudatos vásárlók

K Ö Z L E M ÉN Y

Az Egyesült Államokban népszerűvé vált garázsvásár az utóbbi időben számos más országban is – így Magyarországon is - közkedveltté vált. Vásárlóként azonban ezen a terepen is tanácsos tudatosan választani, eladóként pedig érdemes odafigyelni néhány kereskedelmi szempontra is.

A garázsvásár a feleslegessé vált, túl sok helyet foglaló, megunt, költözés, pénzszűke miatt vagy például fenntarthatósági okokból eladni kívánt holmik kiárusítása a ház mellett - a garázsban, az udvaron, esetenként akár bent a házban, lakásban is. A garázsvásár tulajdonképpen egy előre megadott időpontban, eseti jelleggel működő bolhapiac.

Tanszerekkel kapcsolatban is vannak fogyasztói jogai

Már jó előre gondoskodott gyermeke tanszereiről, de még be sem csöngettek és az új tolltartó már használhatatlan? Eltört a ceruza, az elektromos ceruzahegyező pedig már a vásárlás napján sem indult el? Belenyugodjon, vagy tehet valamit?

GPS problémák a mindennapokban

A Békés Megyei Hírlapot kereste meg kérdésével az a fogyasztó, aki GPS készüléket vásárolt, és kifizetés után meglepődve tapasztalta, hogy térkép nincs a termékhez. Úgy vélte, hogy minden GPS készülékhez biztosítanak térképet, hiszen csak így komplett a készülék. Az eladó a reklamáció kapcsán közölte, hogy ők nem ígérték, hogy lesz térkép a készüléken, így szabálytalanság nem történt. Tényleg így van?

Takarítószolgálatot hívott? Vannak szavatossági jogai, ha minőségi kifogása van?

1992-ben az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) meghirdette a takarítási világnapot. Jelszava: Gondolkodj világméretekben és cselekedj otthon! Az akció Ausztráliából indult, ahol 1989-től szervezik az országos nagytakarítás napját. A Takarítási Világnapot hivatalosan először 1992-ben hirdette meg az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP). A takarítási világnapon arra buzdítják a Föld lakóit, hogy tisztítsák meg, varázsolják élhetőbbé a környezetüket, és az eredményt lehetőleg hosszú távon őrizzék meg.  Magyarországon ezen a szeptemberi hétvégén a környezet megtisztítására hívják fel az emberek figyelmét. De mire is figyeljünk akkor, ha nem saját magunk kívánjuk elvégezni ezt a sokszor nyűgös és időrabló házimunkát, hanem vállalkozást, takarító szolgálatot, vagy konkrét személyt szeretnénk ezzel a feladattal megbízni?

Ön tisztában van a szavatossági jogaival?

A TV2 Tények című hírműsora is foglalkozott a hatóság felmérése nyomán készült  szavatossági, jótállási jogokkal. Amennyiben többet szeretne tudni jogairól, ajánljuk figyelmébe tájékoztató anyagunkat.

 

 

„Akciós terméket nem cserélünk” - Ön találkozott már ezzel a kijelentéssel? A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jótállással-szavatossággal kapcsolatos ellenőrzésének eredményei

S A J T Ó K Ö Z L E M É N Y

Jegyzőkönyveket, vásárlók könyvét, és a jótállási jegyeket ellenőrizték országszerte a kormányhivatalok munkatársai. Az ellenőrzés tapasztalatai szerint az üzletekben továbbra is gyakran adnak nem megfelelő tájékoztatást a szavatossági, jótállási jogokkal kapcsolatban. Az ellenőrzésben 19 megyei, és a fővárosi kormányhivatal vett részt.

Akciós terméket nem cserélünk”, „Üzletünkben levásárolhatja”, „Reklamációt három napig fogadunk el”,Csere csak, ha eredeti a csomagolás.”, Néhány félrevezető tájékoztatás, amelyek a próbavásárlásokkor hangzottak el országszerte.

Összesen 954 esetben vizsgálták a kormányhivatalok azt, hogy a szavatossági, illetve a jótállási jogokkal kapcsolatosan a vállalkozások megfelelő tájékoztatást adnak-e a vásárlóknak - 173 alkalommal tapasztaltak jogsértést.

Az egyik üzletben táblára írták ki, hogy az ott vásárolt terméket nem veszik vissza, nem cserélik, és nem adják vissza a pénzt sem.

Autókereskedéseket, autószervizeket és autósboltokat ellenőriztek a hatóságok

S A J T Ó K Ö Z  L E M É N Y

Összehangolt országos ellenőrző akciót szervezett közösen a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság. Idén először autókereskedéseket, autószervizeket, és autósboltokat ellenőriztek a szakemberek. Minden második helyen volt valamilyen jogsértés, a vizsgált alkatrészek közül pedig minden tizenkettedikkel volt valamilyen probléma.