A nap híre (2014.10.16) – Mire figyeljünk a termékbemutatók kapcsán?

Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője az MR1 – Kossuth Rádió Napközben című adásában nemrégiben a termékbemutatók kapcsán jelentkező legújabb problémákra hívta fel a figyelmet. A műsorban elmondta: vannak olyan termékbemutatót szervező cégek, melyeknek az a módszere, hogy a kiszolgáltatott, idős embereknek azt ígérik, ingyen meghívják őket egy kirándulásra, felmérik az egészségi állapotukat, s különböző ajándékokat ígérnek nekik. Ezáltal elültetik bennük azt az érzést, hogy ezt a vásárlással viszonozniuk kell, s a gyanútlan emberek gyakran olvasatlanul aláírnak mindent, amit eléjük tesznek, illetve, ha valamit nem értenek, akkor a szóban elhangzottakra hagyatkoznak.

A témában készített teljes hanganyagot meghallgathatja itt. A kérdés kapcsán megszólalt Kardos Csaba, a Heves Megyei Békéltető Testület elnöke és Fialka-Buczkó Erika rendőr-alezredes, az ORFK Bűnmegelőzési Osztályának áldozatvédelmi referense is.

 

A problémát az jelenti, ha már aláírásukkal elláttak egy dokumentumot, nagyon nehéz bizonyítani, hogy szóban más hangzott el. Gyakran előfordul az is, hogy telefonon értesítik a fogyasztót arról, hogy nyert valamit, felkeresik a lakásán, hogy átadják az ajándékot.

Olyan bejelentés is érkezett a hatósághoz, hogy a helyszínen két üres dokumentumot írattak alá a fogyasztóval. Később kiderült, hogy valójában adás-vételi szerződést írt alá, megvásárolta a „nyereményt”.

Ilyen esetben utólag szinte lehetetlen bírósági vagy békéltető testületi eljárás keretében bizonyítani, hogy szóban félrevezették.
 
Az elállási joggal kapcsolatban Fülöp Zsuzsanna azt mondta: a jogszabály értelmében,

ha üzlethelyiségen kívül köttetik meg egy szerződés, vagy történik a vásárlás, akkor a fogyasztót a szerződés megkötésétől, vagy a termék átvételétől számított 14 napos elállási jog illeti meg.

Természetesen vannak olyan termékbemutatókat szervező cégek, akik az összes hatályos előírás betartásával szervezik meg rendezvényeiket, de vannak sajnos olyan cégek is, amelyek igyekeznek kibújni az elállási jog elfogadása alól, és számtalan kifogást támasztanak. Mivel a nagy összegű vásárlásoknál gyakran hitelszerződést is kötnek, gyakran hivatkoznak arra, hogy a hiteligénylési folyamat már elindult, ezért nem lehet elállni – ami természetesen nem igaz, sőt, ha elállási jogával él a fogyasztó, azzal egyidejűleg a hitelszerződést is felbontja.

Az elállási jog azt a célt szolgálja, hogy a vásárló a termék kipróbálása közben győződjön meg arról, hogy szüksége van-e a termékre, ezért ennek érvényesítése nem tehető attól függővé, hogy pl. megtartotta-e a termék csomagolását, vagy kibontotta-e azt. Fülöp Zsuzsanna hangsúlyozta, ha futár vagy szállító viszi ki a terméket, az ő jelenlétében győződjön meg róla, hogy a megrendelt termék van-e a dobozban, és a szállítólevélre írtak egyeznek azzal, amit megrendeltek. Ha a vásárló valamilyen eltérést tapasztal, akkor a szállítóval jegyzőkönyv formájában ezt rögzítenie szükséges ahhoz, hogy a későbbi viták elkerühetőek legyenek.
forrás: www.hirado.hu


 

Share on Tumblr